Gokspelletjes in C++

Oke, genoeg geleerd, we gaan weer het een en ander oefenen. Je hebt geleerd hoe je met willekeurige getallen en arrays werkt, en dat ga je nu in de praktijk brengen.

Oefening 1: Kies een getal en gooi met de dobbelsteen

We beginnen makkelijk: laat de gebruiker een getal invoeren en laat dan de computer een getal tussen de 1 en de 6 kiezen, zoals bij een dobbelsteen. Als het getal van de gebruiker overeenkomt met dat van de dobbelsteen geef je aan dat hij heeft gewonnen. Je kunt dit spelletje eventueel herhalen totdat de gebruiker een getal dat niet tussen de 1 en 6 in ligt invoert.

Oefening 2: Simpel roulette

Maak een soort roulette-spel waarbij de gebruiker een getal, even of oneven moet kiezen. Vervolgens laat je de computer een getal tussen de 0 en de 36 kiezen, en geef je aan hoeveel punten de gebruiker krijgt. Als je wilt kun je dit ook nog uitbreiden naar een echt roulette-spel, met de mogelijkheid om rood of zwart te kiezen, of een vak met cijfers enzovoort. Voor meer informatie kun je hier kijken hoe roulette werkt.

Als je wilt kijken of een bepaald getal even of oneven is kun je de modulus gebruiken: deze rekent de "rest" uit bij een deling. Voor even getallen geldt: if(variabele % 2 == 0) en voor oneven getallen" geldt: if(variabele % 2 == 1)

Uitwerkingen

Probeer deze oefeningen eerst zelf, anders leer je er niets van! De uitwerkingen kun je hier vinden.

Oefening zonder uitwerking

Bingo!

Laat de computer willekeurige getallen opnoemen die daarvoor nog niet genoemd zijn: je moet dus telkens controleren of het getal daarvoor nog niet genoemd is

Speelautomaat

Maak een programma dat 3 symbooltjes op een rij laat zien en geef aan hoeveel punten de gebruiker daarmee verdient. Hoe je de gebruiker in dit spel 'op een knop' moet laten drukken moet je zelf verzinnen

Hulp gevraagd

Mocht je nog een goed idee voor een oefening hebben, mail me dan of plaats iets op het forum. Alvast bedankt!